Camilla Olsson

Livet blir vad man gör det till!

Boktjuven

Appro på att jag i gårdagens inlägg nämnde min nuvarande bok; Boktjuven
..tänkte jag att en liten presentation utav boken kunde vara på sin plats:

Ännu en gång har mor min (som också är en riktig bokslukare) tipsat mig om bok.
Denna gång har hon rotat fram en som jag vet att hon själv tyckte var väldigt bra..
och hon såg sådär intensivt in i mina ögon när hon sa "läs den här", att jag är övertygad om att hon tror att den kommer att tilltala även mig. (dessvärre har mamma ett brinnande intresse för deckarromaner osv, även i filmformat förresten.. något som jag tycker är rätt beight) Jag har redan känt, bara några kapitel in i boken, att den här boken är något helt annat.. något ut över det vanliga.
Och då har andra världskriget inte äns börjat än'

Boktjuven (inbunden)   Boktjuven (inbunden)   Boktjuven (inbunden)

När döden berättar en historia, måste du lyssna.
Det är egentligen bara en liten historia som, bland annat, handlar om: en flicka, några ord, en dragspelare, några fanatiska tyskar, en judisk slagskämpe och en hel del stölder.

Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är Dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig läsa. Och böcker är den röda tråden i denna skickligt komponerade roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker - från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker finns att hitta. Hon delar sina böcker med sina grannar när de sitter i skyddsrummen under bombningarna och med den jude som gömmer sig i hennes källare. Och till sist är det den bok hon själv skriver som bokstavligen räddar livet på henne.

Prisbelönta Markus Zusak har gett oss en underbar och bestående berättelse om ordens makt och böckernas förmåga att ge näring till själen.
källa: http://www.bokus.com


Nu är det tisdagkväll.. och jag har lagt mig under täcket tidigt även denna kväll,
med larmet på omänskligt tidigt och Boktjven på huvudkudden.. sidan 163


Kommentarer



Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: